Царенок А. В. Прекрасне в чуттєвій реальності як предмет візантійської естетики

Царенок А. В. Прекрасне в чуттєвій реальності як предмет візантійської естетики // Філософія і політологія в контексті сучасної культури. – 2017. – Випуск 1 (16). – С. 155–164.

Наголошуючи на необхідності подальшого всебічного вивчення візантійськоїестетики аскетизму як, зокрема, чинника розвитку естетичної традиції Русі-України, автор статті пропонує звернути увагу на, в першу чергу, онтологічний вимір аскетико-естетичної доктрини, пов’язаний із осмисленням буття краси в дійсності. Осмислюючи феномен чуттєво прекрасного, православний аскетизм Візантії, безумовно, не абсолютизує його, але й уникає радикальної негації до прекрасного в матеріальному світі, проповідуючи помірковане ставлення до творіння, спотворене через людське гріхопадіння. Водночас, сповідуючи ідеї христології та есхатології, аскетична естетика проповідує оптимістичне вчення про майбутнє ствердження належної краси в чуттєвій реальності.

Ключові слова: естетика аскетизму, візантійська естетична думка, патристика, Абсолютна Краса, прекрасне.

Царенок А. В.,
кандидат философских наук, доцент
Прекрасное в чувственной реальности как предмет византийской эстетики аскетизма

Указывая на необходимость дальнейшего всестороннего изучения византийской эстетики аскетизма как, в частности, фактора развития эстетической традиции Руси-Украины, автор статьи предлагает обратить внимание на, в первую очередь, онтологическое измерение аскетико-эстетической доктрины, связанное с осмыслением бытия красоты в действительности. Православный аскетизм Византии, безусловно, не абсолютизирует феномен чувственно прекрасного, но и избегает радикальной негации к прекрасному в материальном мире, проповедуя умеренность в отношении к творению, искажённому в результате человеческого грехопадения. В то же время, исповедуя идеи христианской христологии и эсхатологии, аскетическая эстетика проповедует оптимистическое учение о будущем утверждении надлежащей красоты в чувственной реальности.

Ключевые слова: эстетика аскетизма, византийская эстетическая мысль, патристика, Абсолютная Красота, прекрасное.

Tsarenok A.,
PhD in philosophical sciences, docent
The Sensual Beauty as the subject of the Byzantine Aesthetics of the Asceticism

Studying the specific features of Byzantine aesthetical thought as the source of Kyiv Rus’ aesthetical tradition in particular, the author of the article underlines the necessity of further exploration of Christian East ascetic aesthetics. Conventionally pointing out sóme dimensions of the Byzantine aesthetics of the asceticism, A. Tsarenok proposes to take into consideration first of all the existence of the ontological dimension, which is connencted with understanding of the being of the beauty in reality. According to author’s oppinion, the aesthetics of the asceticism can be regarded as the true theocentrical ontology of the beautiful, which is based upon the axiomatic theological statement that the only God – the Creator – is the Absolute Beauty, Who causes the being of the beauty in the created world. This creation has nothing to do with the so-called emanation: Christian theistic ontology doesn’t accept ideas of the doctrine of pantheism.

Keywords: the aesthetics of the asceticism, the Byzantine aesthetical thought, the patristic doctrine, the Absolute Beauty, the beauty.

Лінк для перегляду або завантаження повного тексту статті

Напишіть відгук

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out /  Змінити )

Google photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google. Log Out /  Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out /  Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out /  Змінити )

З’єднання з %s