Царенок А. В. Візантійський аскетизм як предмет історико-естетичних студій

Царенок А. В. Візантійський аскетизм як предмет історико-естетичних студій // Гілея: науковий вісник: збірник наукових праць. – 2016. – Вип. 115. Філософські науки. – C. 117–122.

Метою статті постає стислий розгляд історіографії проблеми аскетизму й аналіз окремих методологічних принципів дослідження візантійської аскетичної естетики.

Прп. Симеон Столпник
Мініатюра з Київскої Псалтирі. 1397 р.

Методи. Вдаючись до використання загальнонаукових методів узагальнення та систематизації, а також герменевтичного методу студіювання культурних традицій, автор прагне розкрити значення поняття «аскетизм», визначити основні ознаки візантійської аскетичної культури і, водночас, указати на необхідність внесення важливих змін до методологічного базису сучасної історико-естетичної візантології. Основні висновки. В статті ведеться мова про недоцільність розгляду візантійської естетики аскетизму як складової виключно чернечої культури та як доктрини, що не є тотожною патристичній естетиці. Автор наголошує на існуванні у Візантії єдиного в своїх сутнісних основах теолого-естетичного вчення, яке правомірно ідентифікувати як патристичну або як аскетичну естетику.

Ключові слова: естетика аскетизму, патристична естетика, історико-естетична візантологія, візантійська культура, аскетизм.

Tsarenok A. V.
Candidate of Sciences (Philosophy),
Associate Professor at the Department of Philosophy
and Culturology
of Chernihiv Shevchenko National Pedagogical University
(Ukraine, Chernihiv),
kafedra–philosophy@yandex.ru

The byzantine asceticism as the subject of the historical and aesthetical studies

The aim of the article is to make a review of the aesthetical, ethical, historical, historical and philosophical, culturological and theological studies on the asceticism, as well as of the definite principles of exploration of the Byzantine ascetic aesthetics.

The methods. Using the scientific methods of generalization, systematization and hermeneutical analysis of cultural traditions, the author tries to explain the meaning of the term «asceticism», to point out the main peculiarities of the Byzantine ascetic culture and, at the same time, to draw attention to the necessity of some important changes of the modern historical and aesthetical byzantology methodology. The main conclusions. The author states that some scientists make a mistake, conventionally characterizing as the aesthetics of the asceticism only the doctrine accepted by the Byzantine monks. Moreover, according to A. Tsarenok’s oppinion, it is methodologically incorrect not to identify the Orthodox ascetic and aesthetical tradition with the aesthetics of the patristic doctrine.

Keywords: the aesthetics of the asceticism, the aesthetics of the patristic doctrine, the historical and aesthetical byzantology, the byzantine culture, the asceticism.

Лінк для перегляду або завантаження повного тексту статті

Advertisements

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s