Моця К. О. Воєнне мистецтво візантійської Таврики наприкінці IV ‒ на початку ХІІ ст. (30.09.2016)

30 вересня 2016 року на засіданні спеціалізованої вченої ради Д 26.235.01 в Інституті історії України НАН України (01001, м. Київ, вул. М. Грушевського, 4) відбувся захист дисертації Моці Катерини Олександрівни «Воєнне мистецтво візантійської Таврики наприкінці IV — на початку ХІІ ст.», представленої на здобуття наукового ступеня кандидата історичних наук (07.00.01 — історія України).

photoЯдра для балліст. Експозиція Херсонеського музею

Пропонуємо ознайомитися з анотаціями до автореферату дисертації (українською, російською та англійською мовами), списком наукових праць авторки за темою дисертації, а також текстами автореферату та дисертаційного дослідження.

НАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ НАУК УКРАЇНИ
ІНСТИТУТ ІСТОРІЇ УКРАЇНИ

Моця Катерина Олександрівна

УДК: [94:355.02] (477.75) «653»

ВОЄННЕ МИСТЕЦТВО ВІЗАНТІЙСЬКОЇ ТАВРИКИ
НАПРИКІНЦІ IV — НА ПОЧАТКУ ХІІ СТ.

07.00.01 — історія України

Автореферат
дисертації на здобуття наукового ступеня
кандидата історичних наук

Київ — 2016

Дисертацією є рукопис

Робота виконана у відділі історії України середніх віків і раннього нового часу Інституту історії України НАН України.

Науковий керівник:

доктор історичних наук, професор, Гуржій Олександр Іванович, Інститут історії України НАН України, головний науковий співробітник відділу історії середніх віків та раннього нового часу.

Офіційні опоненти:

доктор історичних наук, професор, член-кореспондент НАН України, Івакін Гліб Юрійович, Інститут археології НАН України, заступник директора

кандидат історичних наук, Филипчук Олександр Михайлович, Чернівецький Національний університет імені Юрія Федьковича, асистент кафедри історії України.

З дисертацією можна ознайомитись у бібліотеці Інституту історії України НАН України (01001, м. Київ, вул. М. Грушевського, 4).

АНОТАЦІЯ

Моця К. О. Воєнне мистецтво візантійської Таврики наприкінці IV — на початку ХІІ ст.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата історичних наук за спеціальністю 07.00.01 — історія України. — Інститут історії України НАН України. — Київ, 2016.

Дисертаційне дослідження присвячене комплексному аналізу воєнного мистецтва Візантійської імперії на території Таврики з урахуванням еволюційних змін упродовж IV — початку ХІІ ст. Використано сучасну джерельну базу. Розкрито принципи організації та функціонування оборони морських та сухопутних кордонів Південного та Південно-Західного Криму. Проаналізовано комплекс озброєння, яке використовувалось у данному регіоні, проведено його класифікацію, надано характеристику основним різновидам озброєння. Простежено еволюцію воєнно-адміністративної системи та його кореляцію з загальноімперським управлінським апаратом. Визначено основні стратегічні плани Візантії в Тавриці і їх зміни протягом означеного хронологічного періоду. Виокремлено основну тактичну силу регіону — союзників-федератів.

Ключові слова: Таврика, Візантія, середньовіччя, воєнне мистецтво, озброєння, тактика, стратегія.

АННОТАЦИЯ

Моця К. О. Военное искусство византийской Таврики в конце IV — у начале ХІІ в.

Диссертация на соискание ученой степени кандидата исторических наук по специальности ) 07.00.01 — история Украины. — Институт истории Украины НАН Украины. — Киев 2016.

Диссертационное исследование посвящено комплексному анализу военного искусства Византийской империи на территории Таврики с учетом эволюционных изменений в течении IV — начала ХІІ вв. Использована современная источниковая база. Раскрыты принципы организации и функционирования обороны морских и сухопутних границ Южного и Юго-Западного Крыма. Проанализирован комплекс вооружения, которое использовалось в данном регионе, проведена его классификация, охарактеризованы основне виды вооружения. Прослежена эволюция военно-административной системы и ее корреляция с общеимперским управленческим аппаратом. Определены основные стратегические планы Византии в Таврике и их изменения на протяжении обозначеного хронологического периода. Выделена основная тактическая сила региона — союзники-федераты.

Ключевые слова: Таврика, Византия, средневековье, военное искусство, вооружение, тактика, стратегия.

 SUMMARY

Motsia K.O. Byzantine art of war in Taurica in IV — the beginning of ХІІ a.d.

Dissertation for scientific degree of candidat of histocal sciences in speciality 07.00.01 — History of Ukraine. — Institute of History of Ukraine of National Academy of Science of Ukraine. — Kyiv, 2016.

The thesis focuses on comprehensive analysis of  Byzantium art of war in Taurica territory on the basis of evolutionary change in the IVth – the beginning of ХІІth century A. D. It was found that the history of Byzantine art of war on the territory of the Northern Black Sea, its impact on the administrative and political structure of Taurica cities; establishment and decline of military engineering complexes in Crimea; the question of federates-allies in the mountain and coastal Crimea is reflected in the testimony of medieval authors, epigraphic, numismatic and sphragistic sources. The main sources for the study of specific questions of military art remains  Crimean archaeological sources. Historiography of martial art of Byzantium in Tauris is varied, but not systematic. In recent decades, these established myths began to be subjected to constructive criticism and now we can see that much of them were reviewed that undoubtedly opens up new horizons to modern researchers and has created a new pleiad of  scientists .

The problem of the Byzantine builders in the Crimea has been widely discussed . We can state that the powerful military-engineering milestone was elevated in Taurica. The main characteristic of which was inherent respect for the principles of science, modification and system flexibility, with the latest achievements of Roman and Byzantine theory and using of features of the local topography.

Findings of weapon in medieval Crimean burials  are extremely rare, mostly they are accidental . A variety of gun-making artifacts is a reflection of multiculturalism and multyethnicism of Tauric population. Author believes that the main offensive weapon that also determines the tactical constructions in mountainous terrain was composite bow that occurs in various burial complexes of Crimean mountain ranges.

The basic specificity Byzantine military affairs in the Crimea was made definite. The defense of the borders, conducting direct military operations in Tauris relied on lies heavy on federates – allies. That is the reason why the main findings of weapon, defensive equipment, armor and other items are directly related or tangentially similar to nomadic world at an early stage of the Sarmat time and later at Alans, Bulgarians, Goths period.

Military and administrative system, which has successfully operated on the Crimean peninsula  were developing, keeping little local color elements – such as the long existence of arhonary. However, Chersonesian archons mostly performing minor functions and do not affect the management over area of Tauris. In addition, the author states that the only city which continuously liaised with Empire  for VI – XII was Kherson, through which Byzantium kept its influence and its main objectives sought in the Crimea – namely, to date intelligence over the barbaric world.

Taurica’s role in “macro strategy” of Byzantium was not in combat powers of its population. Nearness to the steppe, trade relations with different countries throughout the Middle ages allowed to empire citizens do  the empire most necessary thing – gathering information, scouting and intelligence.

Despite the fact that the monuments of medieval Crimea interest historians for nearly 200 years, the situation with the material remains of military history remains very incomplete. The reasons for this are several. This is primarily the lack of adequate fixation, amateur documentation and inadequate preservation of subject6s on early stage of studies; Secondly, World War II, during which held a massive “disappearance” and relocation of museum exhibits and destruction of the remains of fortifications; Thirdly,  narrowly focused interests of researchers in Soviet times, when the main priority of study took other aspects of life of old people; and fourthly, the lack of proper funding and government attention to the problems of preservation of cultural heritage today.

Another factor in the lack of archaeological finds of weapons of the Middle Ages is the spread of Christianity in the territory of the Northern Black Sea. The fact that the main findings of this type are the burials they become empty for artifacts with adaptation of Christianity as the main religion. So, unfortunately, this aspect of the problem studied mostly on comparisons with data written guidelines Byzantine generals and a few weapon remnants.

The obtained results confirm and summarize the opinion of national scientists of the early entry of Crimea into the sphere of state interests of the Eastern Roman Empire. It also states that local population stays under permanent political, ideological, cultural and economic influence of the Byzantine Empire. The massive military construction and existence of a regular system of engineer protection on the Crimean peninsula in Middle Ages. And we can see a complete adaptation of martial arts of empire to the specific conditions of the North Black Sea coast.

Keywords: Taurica, Byzantine, medieval, art of war, weapons, tactics, strategy.

ОСНОВНИЙ ЗМІСТ ДИСЕРТАЦІЇ
ВИКЛАДЕНО У ТАКИХ ФАХОВИХ ПУБЛІКАЦІЯХ АВТОРКИ:

  1. Моця К. О. Археологічні межі візантійської Таврики // Археологічний літопис Лівобережної України. — Полтава, 2005. — № 1 — 2. — С. 82—88.
  2. Моця Катерина. Джерелознавчий аналіз воєнної справи середньовічної Таврики // Український історичний збірник. — Київ, 2006. — Вип. 18. — С. 21—27.
  3. Моця К. О. Система оборони середньовічного Херсонеса в контексті візантійської військової доктрини //Археологія. Київ, 2006. — № 4. — С. 52—59.
  4. Моця Катерина. Військова присутність Візантії у Криму: Тенденції історіографічних досліджень // Український історичний збірник. — Київ, 2015. — № 18. — С. 301—315.
  5. Моця Катерина. Еволюція воєнно-адміністративної системи у Криму // Україна в Центрально-Східній Європі.— К.: Інститут історії України НАН України, 2015. — Вип. 15. — С. 55—67.
  6. Моця Катерина. Антична спадщина у воєнному мистецтві кримської Таврики в епоху середньовіччя // Емінак. — Вип. 1 (13). — (січень — березень). Т.2. — Київ-Миколаїв. — 2016. — С. 21—27.

Моця К. О. Воєнне мистецтво візантійської Таврики наприкінці IV ‒ на початку ХІІ ст. Автореферат … канд. іст. наук / Інститут історії України НАН України. – К., 2016. – 23 с.

Моця К. О. Воєнне мистецтво візантійської Таврики наприкінці IV ‒ на початку ХІІ ст. Дис. … канд. іст. наук / Інститут історії України НАН України. – К., 2016. – 256 с.

Відгук офіційного опонента Г. Ю. Івакіна на дисертацію К. О. Моці “Воєнне мистецтво візантійської Таврики наприкінці IV – на початку XII ст.”, подану на здобуття наукового ступеня кандидата історичних наук за спеціальністю 07.00.01 ‒ історія України. – К., 2016

Відгук офіційного опонента О. М. Филипчука на дисертацію К. О. Моці “Воєнне мистецтво візантійської Таврики наприкінці IV – на початку XII ст.”, подану на здобуття наукового ступеня кандидата історичних наук за спеціальністю 07.00.01 ‒ історія України. – К., 2016

Advertisements

2 comments on “Моця К. О. Воєнне мистецтво візантійської Таврики наприкінці IV ‒ на початку ХІІ ст. (30.09.2016)

  1. Старий ромей коментує:

    Від деяких пасажів дисертації залишається відчуття, що вони тупо скомпільовані. Від автореферата тхне плагіатом. Автор у “воєнному мистецтві”, судячи з усього, повний дилетант.

    Один приклад: сторінка 87 дисертації – “Вибір місця розташування приморських
    фортифікацій був настільки вдалим, що деякі з них функціонують і досі.”

    Тобто, слід розуміти так, що візантійські фортеці функціонують вже 1,5 тисячі років?

    І це – сьогодення Української Візантиністики? Сумно.

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s