Шульц Ганс Йоахим. Візантійська літургія: Свідчення віри та значення символів / Пер. з нім. с. Софія Матіяш. – Львів: Свічадо, 2002. – 240 с.

Популярна в Німеччині праця Г. Й. Шульца присвячена питанням становлення євхаристійної літургії візантійського обряду, розвитку її символіки та зв’язкам з иншими традиціями. Особливий акцент ставиться на її зображальному характері, а також на іконографії як проповіді Євангелія. Автор показує, як історично розвивалося розуміння літургії у літургійних коментарях.

ЗМІСТ

Передмова до третього видання………………….9

I. ВІЗАНТІЙСЬКИЙ ОБРЯД І ЙОГО ІСТОРИЧНОТРАДИЦІИНЕ ТА ЕКУМЕНІЧНЕ ЗНАЧЕННЯ………………….13

1. Вселенський характер обряду з погляду історичної традиції, церковного права та сучасности………………….13

2. Візантійський обряд як синтез історичних традицій………………….18

II. ВІЗАНТІЙСЬКА АНАФОРА ЯК РОЗВИНЕННЯ РАННЬОХРИСТИЯНСЬКОЇ ЄВХАРИСТІЙНОЇ МОЛИТВИ………………….23

A. Історична участь св. Василія Великого та св. Йоана Золотоустого у формуванні обох візантійських анафор………………….26

1. Святий Василій та його анафора………………….28

2. Святий Йоан Золотоустий і його анафора………………….32

Б. Структура анафори та свідчення віри в ній………………….41

1. Найдавніша анафора та особливості її розвитку в IV ст. ………………….43

2. Тринітарне богослов’я крізь призму Біблії та історії спасенна й еклезіологія Василієвої анафори………………….47

3. Анафора Золотоустого та її нові богословські акценти………………….53

4. Доповнення євхаристійної анамнези й уточнення анамнези Єрусалимської великодньої відправи………………….59

5. Вчення про Святого Духа й епіклеза………………….61

B. Сакраментальна дійсність подій анафори у символічному оформленні всієї літургії………………….64

1. Літургія Йоана Золотоустого як містерія………………….65

2. Символічний характер літургії за Теодором Мопсвестійським………………….68

ІІІ. МАЛИЙ ВХІД ЯК ПОЧАТОК АРХИЄРЕЙСЬКОЇ ЛІТУРГІЇ І СУПРОВІДНІ ПІСНІ, ЗА ЯКІ ВЕЛИСЯ ДОГМАТИЧНІ СУПЕРЕЧКИ………………….73

1. Гимн «Трисвяте» та урочисте оформлення входу єпископа………………….74

2. Юстиніяновий гимн «Єдинородний Сину»………………….79

IV. ЛІТУРГІЯ В ЕПОХУ ЮСТИНІЯНА,ІДЕАЛЬНИЙ ДЛЯ НЕЇ ХРАМ І ЗНАЧЕННЯ СИМВОЛІВ………………….83

A. Церква святої Софії, яку збудував Юстиніян………………….85

Б. Літургія в епоху Юстиніяна………………….91

1. Великий вхід і супровідні пісні, що його пояснюють………………….91

2. Обряд теплоти………………….97

B. Символічне розуміння літургії в епоху Юстиніяна за Діонісієм Ареопагітом та Максимом Ісповідником………………….105

1. Пояснення літургії у «Церковній єрархії»………………….106

2. «Містагогія» Максима Ісповідника………………….109

Екскурс: Перенесення дарів на Великому вході та його зв’язок із дарами, які приносили вірні, і жертовною процесією………………….115

1. Перенесення дарів як первісна функція дияконів………………….115

2. Молитва приношення після Великого входу………………….118

V. ЛІТУРГІЯ ТА ІКОНА В ЕПОХУ ІКОНОБОРСТВА………………….121

A. Літургійні принципи нової іконографічної програми………………….124

1. Розпис храму як проповідь Євангелія згідно зі «Словом проти Костянтина Кабаліноса»………………….124

2. Екфразис патріярха Фотія………………….128

Б.  Проскомидія як розширене символами приготування дарів………………….133

1. Місце, призначене для проскомидії, та роль дияконів………………….134

2. Найдавніші відомості про символіку проскомидії………………….137

B. Літургійний коментар патріярха Германа………………….141

VI. ПОВНЕ ВІДОБРАЖЕННЯ ХРИСТОВОЇ МІСТЕРІЇ У ЛІТУРГІЇ В ЕПОХУ КОМНЕНІВ………………….151

А. Храм як місце присутности містерії………………….153

Б. Пояснення літургії як суми спасенних Христових чинів………………….156

1. Літургійний коментар у зображеннях………………….157

2. «Протеорія» Миколая та Теодора Андидських………………….165

VII. УСТАЛЕННЯ ЛІТУРГІЇ ТА РОЗМІРКОВУВАННЯ ПРО НЕЇ В ЕПОХУ ПАЛЕОЛОГІВ………………….175

А. Літургійні теми пізньовізантійської іконографії як пояснення літургії………………….177

1. «Причастя апостолів»………………….180

2. «Літургія Отців Церкви»………………….183

3. «Небесна літургія»………………….188

Б. Літургійні коментарі………………….193

1. Симеон Солунський: зібрання і канонізація символічних мотивів пояснень………………….194

2. Микола Кавасила: звернення до суттєвого………………….206

Підсумки і перспективи………………….216

Скорочення………………….219

Джерела………………….221

Вибрана література, яка послужила сформуванню концепції та остаточної версії цього дослідження………………….225

Іменний покажчик………………….235

 

Напишіть відгук

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out /  Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out /  Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out /  Змінити )

З’єднання з %s